|
A szív- és érrendszeri betegségek megelőzésére, a kockázatok csökkentésére 2003-ban angol kutatók megalkották a polypill-koncepciót, amely szerint bizonyos életkor után ajánlott egy polypill nevű (többféle hatóanyagot tartalmazó) tabletta szedése, így az élettartam jelentősen meghosszabbítható. Ebben trombocitaaggregációt gátló aszpirin, koleszterinszint-csökkentő sztatin, háromféle vérnyomáscsökkentő és homociszteinszintet csökkentő folsav szerepelne, amelyekről külön-külön bizonyított, hogy csökkentik a szívinfarktus kockázatát. A polipyll szedése a fenti gyógyszerek mellékhatásai miatt orvosi ellenőrzés nélkül nem támogatható, ezért 2004-ben megszületett a fenti elképzelés biztonságosabb, természetesebb és ízletesebb változata, a polymeal. Ez a kombináció hasonló hatású, mint a tabletta, hiszen több olyan élelmiszerből állítható össze, amelyek infarktust megelőző hatását már külön-külön bizonyították A recept a következő: naponta rendszeresen javasolt elfogyasztani 1,5 dl bort, hetente 4 alkalommal 10-10 dkg tengeri halat, naponta 10 dkg étcsokoládét, 40 dkg zöldséget és gyümölcsöt, 3 g fokhagymát és 7 dkg mandulát. Táplálkozási vizsgálatok szerint a fentiek külön-külön 15-30%-kal csökkenthetik a rizikót, együttes hatásuk 76%-os kockázatcsökkentést eredményezne.
A polymeal-recept összetevői közül a bor- és csokoládéfogyasztásnál törekedni kell a mértékletességre. A rendszeres és nagyobb mennyiségű alkoholfogyasztás károsítja a szív- és keringési rendszert, valamint a májat. A csokoládé mennyiségi korlátozását magas zsír- és cukortartalma, ebből adódóan nagy energiatartalma indokolja. Amennyiben követjük a fenti ajánlást, másfél óra tánccal, bő egy óra intenzív úszással, egy óra futással, csaknem kétórányi kerékpározással „ledolgozható” az egy tábla csokoládé elfogyasztásával nyert 500-575 kcal plusz energia.
Minek köszönhető az étcsokoládé kedvező hatása?
Számos vizsgálat igazolta, hogy az antioxidáns vitaminokban gazdag élelmiszerek bőséges fogyasztása nemcsak a szív- és érrendszeri betegségek kialakulásának kockázatát csökkenti, hanem a kifejlődött betegségben is gátolja a betegség rosszabbodását. Az étcsokoládé alapjául szolgáló kakaóbabban előforduló antioxidáns hatású flavonoidok (a polifenolok összetevői) segítenek megelőzni a szív- és érrendszeri betegségek kialakulásában és előrehaladásában közrejátszó oxidatív folyamatokat. A flavonoidok közül a csokoládé különösen sokat tartalmaz a flavanoloknak nevezett alcsoport tagjaiból (procianidok, illetve monomer flavanolok, mint az epikatechin vagy a katechin). A polifenolok csökkentik az érelmeszesedés kialakulásának kockázatát, az endothel (érbelhártya) működését javítva biztosítják az erek épségét, megnyújtják a vér alvadási idejét, gátolják a vérlemezkék összekapcsolódását (aggregációját), így csökkentik a trombózis kialakulását, csökkentik továbbá az érelmeszesedés kockázatát. Lekötik a sejthártyákat károsító szabad gyököket, illetve képződésüket gátolják és csökkentik a szabad gyökök által okozott károsodásokat azáltal, hogy csökkentik az LDL-koleszterin oxidációját.
Legújabb tudományos adatok bizonyítják, hogy a legalább 50%, vagy még nagyobb kakaótartalmú étcsokoládé rendszeres fogyasztása szívvédő hatású, mivel csökkenti a vérnyomást, serkenti a vér áramlását, gátolja a túlzott véralvadást és egyes gyulladásos folyamatokat.
Rendszeres étcsokoládé-fogyasztás következtében nem fenyeget a koleszterinszint emelkedése. A tejet nem tartalmazó étcsokoládékban nincs koleszterin, míg a tejcsokoládé koleszterintartalma mindössze a napi koleszterin-bevitel egytizede (30 mg/100 g).
A csokoládé zsírsavösszetétele szintén kedvező a kardiovaszkuláris betegségek megelőzésében. A csokoládéban található zsír jellemzően telítetlen olajsavat (33-39%) és telített sztearinsavat (30-37%), kisebb mennyiségben telített palmitinsavat (21-31%) és sok α-tokoferolt tartalmaz. Számos vizsgálat igazolja, hogy a telítetlen olajsav csökkenti a plazma koleszterinszintjét, míg a sztearinsav semleges hatású, jól felszívódik és egy része telítetlen olajsavvá alakul. A kakaóvaj, illetve a csokoládé fogyasztása nem növeli meg az LDL-koleszterinszintet, azonban megnöveli a jótékony HDL-koleszterinszintet. A telített zsírsavak összefüggenek az érelmeszesedés kialakulásával, szív- és érrendszeri kockázati tényezőnek számítanak. A kakaóvaj egyharmadát alkotó sztearinsav telített zsírsav, így az érelmeszesedés szempontjából kockázati tényező lehetne, mégsem az. Több tanulmány és egy 60 vizsgálat adatait összesítő metaanalízis szerint a sztearinsav nem növeli sem az összkoleszterin-szintet, sem az LDL-koleszterin-szintet és nem csökkenti a HDL-koleszterinszintet sem, ellenben szignifikánsan csökkenti a szérumtriglicerid-koncentrációt. Sztearinsav jelenlétében csökken a trombociták átlagos térfogata és aggregációja, valamint a véralvadás, így a vérrögképződés kockázata.
Dánielné Rózsa Ágnes
dietetikus
Vissza a cikkekhez
|